Úvod

Piper Arrow nie je najrýchlejší, naj- priestrannejší, ani naj- štýlovejší ... ale má dosť kvalít,ktoré mu dáva trvalú popularitu. Pre tých, ktorí si nemôžu dovoliť Mooney alebo Bonanzu, ponúka lacnejšie, aj keď ešte stále schopné lietadlo.
Arrow je logickým krokom pre pilotov ktorý lietali na predošlom type Cherokee z nezaťahujúcim podvozkom. Všetko je podobné od rozmiestnenia prístrojov po ovládanie až po letové postupy. Je to základný marketingový model, založený na rovnakej línii od roku 1960.

História

Široko rozšírený model PA-28 bol skonštruovaný vo veľkom množstve variant počas rokov od modelu Cherokee 140 až po model s T-chvostom Arrow IV. Vrátane Warrior, Cherokee 180, Archer, Cherokee 235, Dakota, Challenger, Charger, Pathfinder, Cherokee 150,. Cherokee 160, Arrow, Arrow II, Arrow III. PA-32 ma rovnaký dizajn a rozmery ako Pa-28, len je dvojmotorový.
Originál Pa-28 vďačí za vývoj JT, ktorý navrhol celokovový model doma, po niekoľkých modifikáciách sa z neho stal prvý Cherokee. Bol predstavený v roku 1962 ako Cherokee 150 a 160 a dostal meno PIPER. V tomto období nebol na trhu taký nízkorozpočtový model lietadla. Cessna zažila úspech s modelom 172 a s Piperom súťažila ale bola staromódna. Piper sa tým pádom lepšie predával lebo mal moderny vzhľad.
Cherokee urobil dobre a bol postavený 180 a 235 s pevným podvozkom,čo urobilo Piper vhodný pre celý rad misií.
Piper sa začal považovať ako dobrý kandidát štvor miestneho lietadla pre rozvíjajúci trh. V tom čase Money efektívne vlastnil tento post. Najlacnejšie lietadlo Beechcraft bolo Debonair, ktoré stálo tretinu menej ako Money a Cessna nebolo porovnateľné s ostatnými.
Piper predstavil Cherokee 180 so zaťahovacím podvozkom a v roku1967 predstavil prvý Arrow. Základná cena bola $16,900. Avšak cena základného vybavenia Arrow bola o 2000 viac ako Money.
Pa -28R- 180 prišiel s konštantnou rýchlosťou vrtule pripojenou na motor Lycoming IO-360-B1E. Nové zaťahovacie zariadenie bolo elektromechanické (v porovnaní s mechanickým u Money) a mal unikátnu vlastnosť: automatické vysúvanie podvozku ak lietadlo spomalilo pod určitú rýchlosť. To bol bezpečnostný prvok. Piper Arrow bol tým pádom ideálny typ na prechod na väčšie lietadla so zaťahovacím podvozkom. Piloti ho milovali a poisťovne mu prideľovali nižšie poistné vďaka týmto vlastnostiam.
Originál Arrow v porovnaní s Money mal výhodu v priestrannosti a v cene. Avšak nie v rýchlosti. Money bol rýchlejší. Ale originál Arrow mal pevnú vrtuľu a fixný podvozok identicky s Cherokee.Po dvoch rokoch predaja takmer 1100 lietadiel Piper vyšiel s verziou Arrow 200HP. 500 dolarov príplatku stal motor Lycoming IO-360-C1C.
200HP bol viac populárny ako 180. Od roku 1972 bol označený ako Arrow 2. Jeho trup sa pretiahol o pät cm, poskytuje viac miesta pre zadné sedadlá, rozpätie krídiel bolo zväčšené o 26 palcov a stabilizátor bol predlžený do šírky. Motor mal do GO 1400 hodín. V ďalších rokoch až 1600 hodín.
V roku 1977 sa začal vyvíjať Arrow 3 s novými krídlami s väčšími nádržami . Až 24 galónov.
Arrow 3 vydržal len dva modelové roky. Piper urobil rozhodnutie vybaviť lietadlo T- chvostom. Výsledkom bol Arrow 4. Ako sa dalo predpokladať stratil na výkone. Arrow s T-chvostom letí inak ako s klasickým chvostom. Je menej účinný pri nižších rýchlostiach.
V dôsledku všeobecného prepadu letectva sa Arrow nestaval od 1984 po 1988. V roku 1989 bolo dodaných 27 a v roku 1990 sa zastavila výroba s T chvostom a prešlo sa na normálne usporiadanie chvostových plôch. Osem bolo postavených v 1990, žiadne v 1991, šesť v 1992 a iba jeden v 1994. To bola doba kedy Piper bol takmer v krachu.
Keď sa Piper dostal z konkurzu pred niekoľkými rokmi Arrow išiel späť do výroby ako konvenčné usporiadanie chvostových plôch v cene 249 700 dolárov ale bez autopilota.

Výkon

Rýchlosť je 130- 140 uzlov pri spotrebe 12 galónov za hodinu.
Prvé dve Arrow ma obmedzené množstvo paliva- 48 galónov. Arrow 3 ma 72 galónov a výdrž 6,5 hod. letu.